Blogger Backgrounds
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Oct 23, 2011

Muhammad Farish Equwan

haaa... mesti dah fikir lain kan?? apa??
saya ada ayah saya.. saya ada adik saya..
kalau orang yang busy body nie, mesti dah suspect saya ada bf lain kan??
helloooo!!! hati mak n ayah pun x terjaga.. 
farish equwan ni ayish ah.. haish.. kenal x? adik saya yang comel gila tu..
korang mesti tertanya-tanya samada i sayang dia ke tidak kan? mesti lah sayang. even saya selalu gaduh dengan dia, tapi, xde dia, rindu kott.. sayang gila. dari kecik dah bela dia. tali pusat dia tanggal di tangan saya tau! tarikh lahir dia, 23 November 2007.


confuse? mestilah korang confuse! ok. cerita nyer macam nie. ayish ni hanya adik angkat jer. parents amik dia. bukan amik, tapi, baba dia yang kasi kitorang. kononyer, mak dia nie x reti jaga anak. *memang pun*. mak dia nie ada masalah sikit. masalha mental! hahahaha... baba dia tuh, pakcik saya. so, kiranya, dia nie, sepupu saya jugak ah. bukan orang lain pun. beb! dia memang comel beb! mana taknyer, family kitorang ada darah Arab + Bugis, mak dia tu pulak, mamak. memang superb ah ayish tuh. bagi saya, xde budak lain yg lebih comel dari dia! *mesti ah. adik kan? sape x comel! hahaha*. cuma kulit dia jer. memang gelap! hahaha.. tapi, dia tetap comel.


secara fizikalnyer, ramai orang usha mata dia. hehehe.. rambut dia jangan cakap! memang original perang. hidung dia even kemek, macam i, tapi, dia lagi comel. bibir dia nipis jer. memang comel ah. suka dengar dia gelak. dia kalau gelak, kami yg tengok pun nak gelak sekali. hehehe.. dia rapat dengan family. time gaduh cari saya. time nak manja2, cari mak. time nak tidur cari mak. time nak bergurau, bertumbuk2, dengan ayah. dia main memang kasar. jadi, kalau jumpa dia, n dia start tumbuk or cubit, jgn cakap dia kurang ajar k. dia memang macam tuh, dah puas marah, dia tetap macam tuh. tapi, dia sebenarnyer, manja.


semua dokumen dia, surat beranak, MyKid, semua ada pada kami. mak dia yang bagi.
happynya bila saat pertama kali mandikan dia. waktu tu umur dia baru sehari. selalu yang mandikan baby, atok saya. tapi, atok selepas kene strok, tangan kiri dia dah x kuat nak ampu baby. so, i did it. atok siapkan air mandian yang warner kuning sikit2 tuh. n saya mandikan. mula dengan cuci muka dia. kene air jer, melalak sekampung dengar! hahahaha.. cuci rambut. n start mandikan dia. tepat 6 hari, tali pusat dia tanggal time saya cuci tali pusat dia tuh. alhamdulillah. mak saya bukan x nak mandikan baby. tapi, dia x berani sebab baby keecik lagi. jadi, saya yang buat. mak dia memang x boleh harap. sebab baru pas bersalin.


 saya masih ingat lagi time dia nak pergi amik imunisasi. setiap bulan dia kene pergi klinik. waktu nie, saya menganggur sebab baru habis SPM. dia lahir, time saya dah nak habis paper SPM. time pergi klinik, mesti saya pergi berdua jer. kitorang akan pergi klinik desa kat Koris. jadi, nak kesana memang kene lalu jalan besar ah. jalan BP-Benut. time ni, i xde lesen kereta lagi. tapi, i dah memang bawak kereta sejak form 4. but then, setiap kali dah tiba masa untuk dia pergi klinik, mak dia mesti x ikut. masa bulan kedua jer. i dun know why. nurse yang marah i sebab mak dia x ikut. nak buat macam mane. mak dia yang x nak pergi. mak dia tuh dah besar pun, bdan gemuk pun, x kan saya nak angkat dia pergi klinik. *kami x duduk serumah tapi, sebelah rumah*.


korang mesti tertanya-tanya kan kenapa mak i x ikut? sebab mak takut tengok ayish kene cucuk. so, kami pergi berdua jer. masa umur dia 3 bulan, i just baringkan dia dekat seat sebelah. kepala dia, ke pintu, kaki, ke tengah kereta. means, dia menghadap saya. dia waktu ni hisap puting. hehehe.. jadi, x banyak hal, kalau dia dapat puting dia tuh, so, i drive carefully sampai klinik. setibanya ke klinik, macam biasa, pergi register. pastuh, nurse pun panggil... "muhd farish eqwan". n i pun get in. cerita masa menunggu tuh lagi buruk! orang suka sangka i 'anak dara yg beranak'! watever ah. FITNAH ORANG BERZINA WALHAL ORANG TUH X BUAT, DOSANYA LEBIH BESAR DARI ORANG YANG BERZINA. bila masuk jer bilik rawatan, selalu check up akan dilakukan terhadap ibu n anak. but, kes kami lain. hanya anak. dan ayish pun dicucuk dalam pelukan saya. mulalah dengar dia menangis. tapi, ayish senang pujuk. peluk jer dia, n tepuk2 badan dia, n bagi puting dia, dia x nangis dah. cian dia. bila bali, dalam kereta, dia akan tengok saya yang tengah drive. airmata kompom meleleh. tiba kat rumah, i bagi dia minum susu, n sapu minyak angin kat tempat cucuk dia tuh. n then, i tidurkan dia... demam kompom selepas sehari kene cucuk. waktu nie, kene tahan ah rengek dia tuh.


bila dia dah start pandai meniarap, saya dah x berani bagi dia baring macam tuh jer dalam kereta. saya letak bantal bagi dia x boleh meniarap. sambil drive sambil layan dia, jadi, dia xlah nak meniarap.
bila start duduk, saya dah x baringkan dia lagi. saya duduk kan dia, antara saya n steering kereta.tangan memang x reti diam. waktuh dia nak merangkak gusi dah gatal nak tumbuh gigi. bagi dia mainan yg khas untuk gigit2 tuh, baru dia reti duduk diam. i hug him, n drive carefully. so far, x pernah kene pape lagi.


till now, kemana-mana pergi, mesti dia nak ikut, sekarang dia dah besar. dah x payah duduk atas riba lagi! duduk sendiri. sekarang dia dah kenal huruf. cuma dia lambat sikit kenal huruf. but, dia still xreti baca. umur dah 4 tahun x pandai baca2 lagi. x macam akak dia. umru 3 tahun dah pandai baca. 3 tahun setengah dah masuk tadika. hehehe.. *nak entreframe gak!*..


ingat lagi time pergi tasek Y bawak dia. waktu tuh, pukul 11 pagi x silap. masa tu umur dia baru 2 bulan tengah dukung dia tiba2 kene kejar dengan anjing. berlari dengan dia kat tangan. dia yang terkejut sebab saya lari, terus nangis. rasa-rasanyer budak TIGS dengar punyer. sebab kuat gila dia nangis. dia macam terperanjat. baby kan x boleh terperanjat. hahaha.. siannyer ayish! sorry ayish! akak x sengaja.

sekarang ada masalah. masalah bila mak dia nak ambik balik ayish. fahamkan betapa beratnye masalah nie? after macam2 yang saya dah harungi dengan dia. senang2 mak dia nak ambik balik. tapi, baba dia x kasi. tolong.. saya x nak hilang dia. dia saya punyer. saya sayang gila kat dia. saya x nak dia jadi manusia yang entah apa2 dalam didikan mak dia. saya x nak. cik na: i merayu. tolong jangan amik dia. just let me raise him up. dia dah besar nanti amik ah dia. tapi, jangan amik terus. tolong ah...

 gambar ni 3 tahun yang lepas. ni gambar dia tengah baring sebelah saya. saya snap guna camera depan. comel kan dia? tembam! 

ni xde gigi lagi.. tembam sikit. dia duduk kat mak 
 ni pulak gambar bufday dia yang pertama. dia duduk kat pangkuan akak.
 ni gambar masa first2 pindah KL




 tengok muka dia. comel gila!

 disebabkan dia ni hitam, saya pakaikan dia baju. sebab x nak dia lebih gelap.
 hahahaha.. dia memang macam nie. suka marah2. tengok ah kening dia! apa? nak berlagak ker dgn baju tuh?  baju favourite dia. antara yg mahal. by Autograph Mark n Spncer
 haaa.. yg ni, memang habit dia. suka mengejek! puas kene cepuk mulut. x serik2.
 tengok rambut sikit! x nampak sgt...
 ni lah dia. geng yg tukang riuh gamatkan umah atok.. yg hijau tuh kembar.
 ni bufday dia yg ketiga..
 kolau boleh teleng, teleng ah lagi dek oi..

dia dengan anak sedara i. anak akak angkat i.
 kat dalam kereta.
 mata dia.. x pakai lens ok!
 time ni, time baru balik klinik. dia malu nak tunjuk muka. muka dia merah2, bengkak2.
 dia dengan kak killa.. kat airterjun sebelah umah. kat FRIM.
 ni time kat KLIA. antara kasut kesukaan dia. tapi, dah x muat. hahaha.
 hidung dia...!!!! 

haaa... kat sini nampak kan rambut dia??? memang original!
 bengong! 

last but not least. taken at pengkalan balak. gaya dia macam budak terencat sikit.


nak masukkan gambar dia time kecik2. tapi, xde. sebab kat rumah KL. nanti ada masa, i upload gambar dia time kecik2 k.

No comments:

Post a Comment